onsdag 17. desember 2008

Superlesere

Nes bibliotek setter igang med prosjektet Superlesere igjen over jul. Denne gangen mot bygdas andre ungdomsskole; Vormsund. Det har meldt seg 9 stykker fra 10. klasse og de skal lese flg bøker fram til uke ni: Englefjes, Salme fra en varslet død, Isdragen, Den usynlige, Kiki Strike og Skyggebyen, De fire og han som gjør galt verre. Fire stykker leser de tre første nevnte og de fem andre leser de tre siste nevnte bøker. Hvis vi ser vi rekker det, så leser alle sammen den første boka i 3 venner-serien og Oppfinnelsen av Hugo Cabret.

Jeg var hos dem i dag og de var en gjeng med herlige ungdommer (dessverre bare to gutter blant dem) som ikke virker til å ha noen skrupler med å kaste seg på dette prosjektet i tillegg til skole og lekselesing. Jeg kommer til å besøke dem to ganger til for å snakke om hvordan det går og hvilke tanker de har gjort seg så langt. Uka etter vinterferien tar vi felles "framføring" i gymsalen deres.

Dette lover bra! Jeg er spent på hva de synes om utvalget og hvordan "dommen" vil bli.

2 kommentarer:

Fama sa...

Skal bli spennende å høre hva de synes om isdragen, jeg synes dette var en fantastisk sterk bok. Du holder oss vel oppdatert?

Anonym sa...

Yes. Jeg skal holde dere oppdatert, fortløpende. Jeg har akkurat begynt på Isdragen selv, og synes den lover godt. Jeg er mest spent på om disse elevene vil slakte "3 venner" slik som de forrige 10. klassingene gjorde.