tirsdag 30. juni 2009

Heilt konge. Dikt for unge?

Mulig jeg sender en brannfakkel nå (og det håper jeg for diskusjon er gøy!)
Jeg har tittet litt i diktsamlinga "Heilt konge; dikt for unge og galne"av Hans Sande...
Jeg skal med en gang få sagt at jeg ikke er noen stor diktleser, men det er flere ting jeg stiller meg noe spørsmål om her (eller har lyst til at det blir litt diskusjon om);
1. Hans Sande er jo kjent og kjær for de fleste, særlig gjennom Arkimedesbøkene.
Er det slik at når du først har blitt antatt av forlaget, så får du utgitt uansett hva det er?
2. Hvorfor velger kulturrådet å innlemme denne i k-fondet, framfor andre?
3. Er det en diktsamling for unge bare pga språket? Eller for å si det på en annen måte; må man benytte et slikt språk for å nå fram til ungdommen?
4. Er dette kunst?
5. For hvem er boka? Ja, det står for unge og gale, men i hvilken avd plasserer VI den?
Flere av versene er søte og gode, men langt flere framstår kanskje som meningsløse?
6. Må det sex til for at ungdom skal lese dikt?

Eksempler: Diktet "Kor tøff er du"? er flott. Diktene "Gåte" og "Puste ut" antyder på en subtil måte det andre dikt i samlinga skriker rett ut; "For gammel" ("Gubben og gamla har pult no igjen! Alle kan sjå det på magen til mor mi (og på dei raude kjakane mine)"). Morsomt forsåvidt, men kunst?
Flere eksempler; "Playstation" og "jESUS" er søte og uskyldige dikt. "Undersjøiske elvar" antyder, mens "Kald fisk" er for en mye mer voksen leser. "Notat frå helsesøster" må jeg innrømme er morsom og det er også flere andre også, faktisk ganske mange. Men, hvor setter jeg denne diktsamlingen? "Tafatt" og "Slengkuk" er to av flere med et språk som nok mange mener ikke hører hjemme i barneavdelingen.

Jeg er absolutt ikke prippen og forsto ingenting av diskusjonen om Pitbull-Terje. Jeg kommer helt sikkert også til å plassere den på dikt med plassering MU, MEN det hadde vært morsomt å høre hva andre mener etter å ha bladd igjennom samlinga.
Du har fått den på k-fond! :)
ElisabethKJ

1 kommentar:

Fama sa...

Jeg synes diktsamlinga gir et godt inntrykk ved førstegangs lesing. Synes mange av diktene hadde en tone som dirret mellom ordene. For eks Lengt : Telefonen var på nippet til å ringje for tredje dag på rad. (Har vi ikke alle følt det slik ved en intens forelskelse?)Synes absolutt denne samlinga forsvarer sin plass i innkjøpsordningen for barn og unge, men som du sier; den er jo en mu-bok. For 15-16åringer og eldre, og sikkert er et par av diktene mest for den voksne mann... Tenker på symbolikken rundt fiske og natur. (Jeg tenker ihvertfall ikke så mye på sex når jeg håndterer fisk) Når det gjelder stygt språk, er det ikke mange av diktene hvor dette er noe tema, men alle ordene er jo kjent i en ungdoms vokabular? Jeg tenker at dikt for ungdom kanskje burde skrives av ungdom, men synes Hans Sande skriver med en nerve som gjør det til en god leseropplevelse.